Reis terug

Zaterdagmorgen en ik ben weer thuis. In ochtendjas, terwijl het huis nog stil is. De waterton loopt over en die heb ik ondertussen weer op peil gebracht.  (Slang erin, even zuigen en op tijd de slang uit je hoofd halen voordat het water je op de lippen staat ) De verwachte ravage in de tuin valt alles mee. De boel staat op uitlopen en de rugt is alles behalve onoverzichtelijk gegroeid. De reis, oh ja, we hadden het over de reis naar Devon, was niet heel lekker. Devon verlaten in een prachtig zonnetje. Die had ons voor het eerst de avond ervoor verlaten voor een buitje van 2 uur. Zo'n miezer regentje waar je als je er een half uur in loopt, zeiknat van word. Afscheid genomen van de uitbaatster en haar man Barry. Zo vroeg in de morgen valt dat niet mee. 

Het laatste ontbijt in de vorm van witte bonen in tomatensaus, black pudding, porridge met stroop ( havermoutpap ) een ei, aardappel met een laagje en zes bakken koffie. De reis zelf ging voorspoedig. De nieuwe auto deed wat hem gevraagd werd en de bestuurder ook. Marja op de bijrijderstoel die in de gaten hield of ik wel deed wat de TomTom aangaf en de mannelijke stem die heel graag wil dat ik doe wat hij zegt. Die mannelijke stem overigens die ik tot drie maal toe veranderd heb in Eva, maar bij opstarten toch weer boven komt drijven. Die ga ik dit weekend de nek omdraaien. Maar goed, ik dwaal af, we hebben tot 14:00 uur richting oosten gereden en hebben daar voorbij de snelweg ook nog even Stone Henge gezien. Daar hadden we een dag naar toe gewild, maar dat was er niet van gekomen. Geluk bij een ongeluk zeg maar. Was niet echt heel spectactulair. Een groot grasveld met grote stenen. Maar ja, dat is het dan ook alleen maar. We maken er zelf een verhaal van met de vraag hoe e.e.a. bewerkstelligd kon worden, grote stenen en mankracht zeg maar.

We hebben ons bezondigd aan patat en broodje hamburger bij een algemeen bekend staand hamburgerbedrijf en gingen toen voor de hoofdprijs. Kijken of we eerder dan 18:00 uur mee mochten naar de overzijde van de kleine plas. We reden precies om 15:15 uur de haven op en kwamen bij een loket met een vriendelijke Engelse jongeman. " He guys, " sprak hij met een grote grijns, " shall I reschedule you to this boat " . Yes ,maar natuurlijk spraken wij in koor. En zo zaten wij in de boot van 16:00 uur. En op dat moment regende het al.

Om 19:00 uur Franse tijd starten wij de auto weer, nadat we ons eerst de benen uit het lijf gelopen hadden om te zien waar onze auto ook alweer stond. Lullig hoor, als je mensen al weg ziet rijden en jij nog met je sleutel in je hand op zoek bent naar de plek waarje ook al weer de auto had neergezet. Maar goed, aan de andere kant waar wij ingestapt dachten ze zijn, stond de Fiat braaf te wachten en konden we onze reis vervolgen. De regen is ons gevolgd tot we thuis waren. Wat een beestenweer onderweg. De Fransen en ook de Belgen zijn trots dat ze wegen hebben. Grote betonnen platen waar het water vanaf loopt met een beetje goeie wil. Maar als je daarover rijdt met een voertuig krijg je een wolk van kleine spettertjes. Waardoor je geen schurft meer ziet als achterrijdend voertuig. Maar dat betreft altijd een ander en daar heeft de gemiddelde Fransoos lak aan. En de Belgen zijn voor de helft Fransoos en de andere helft mislukte Nederlanders, die hebben de middelen niet om de wegen beter te maken. Die hebben het al jaren veel te druk of ze frans of Vlaams moeten gaan spreken. En ja, frans schrijf ik expres niet met een cappittal F.

Maar dan verschijnt Nederland in ons vizier en komen we in zoab terecht en valt het met de regen alles mee. De laatste loodjes wegen in dit geval niet te zwaar en na een uur of 8 reizen stappen we in een warm, droog en vooral schoon huis binnen. De jeugd ligt al te bed, dus die halen we even naar beneden. Ik heb twee Guinesses meegenomen en die dienen even te worden geconsumeerd. Na dit gedaan te hebben en aangehoord hebbende wat de verhalen van de achterblijvers waren, zijn we tevreden ons eigen bed in geduikeld. Straks gaan we foto's kijken en vooral welke we weg gaan gooien. Er zijn ruim 1800 foto's gemaakt, maar daar kunnen er wel 1000 van weg,'zo schat ik in.

 

Top